De vensterbankshow Gluren bij de buren! Groep 5,6 en 7 De vensterbankshow is een social art project ontstaan in tijden van corona. We leven in een bijzondere tijd, waarin we meer aan huis gebonden zijn. Thuis lesgeven, thuis werken, thuis sporten. Voor veel mensen is het ook een tijd van eenzaamheid en minder sociale contacten. […]
Water in zicht Laat je kennis over water groeien Groep 7-8 Schoon drinkwater klinkt voor ons als muziek in de oren. Je draait de kraan open en er komt heerlijk drinkbaar water uit de kraan. Nu is dit voor grote delen in de wereld niet zo vanzelfsprekend. Op dit moment is er voor veel kinderen […]
de koe 3.0 Leer alles over de melkkoe en zijn leefomgeving Groep 7-8 De leerlingen onderzoeken via uitdagende opdrachten in drie lessen de essentie van het dier de koe en hoe de koe zijn plaats in de maatschappij heeft ingenomen. De melkkoe wordt vanuit verschillende visies belicht. In het lesprogramma wordt aandacht aan de bio-industrie, […]
BEELDLOKAAL “Kunst is geen eiland maar een vitaal onderdeel van onze maatschappij. Beeldlokaal werkt in het onderwijs en de gemeenschap aan een slimme en sociale toekomst.” Marja Reniers Beeldlokaal kunsteducatie Leerlingen groeien op in een complexe wereld die snel verandert. Beroepen van straks bestaan nu nog niet. Dat vraagt om creatieve denkkracht en flexibel onderwijs. […]
Lessen voor Het Taalatelier Vergroot je woordenschat met kunst Groep 3-4 Het Taalatelier helpt leerlingen met een taalachterstand. Het Taalatelier is ontwikkeld door Jolanda van de Korput van basisschool De Liniedoorn met als uitgangspunt dat kunst de woordenschat vergroot. Ik heb jarenlang lesgegeven aan het Taalatelier. Als docent krijg ik woordwebs rondom een bepaald thema […]
Buurtcultuur Fietsz! Ontdek je wijk, ontdek je buren Terwijl we elkaar op internet opzoeken weten we steeds minder van onze eigen buren. Het Buurtcultuurprogramma, dat buren in achterstandswijken verbindt, had daarom een impuls nodig.  Samen met Leonie Muller en Heleen van Doremalen hebben we met een kettingkast verhalen van bewoners van de De Heuvel opgehaald. Vijf […]
Kunstkameraden van de Cultuurkantine Social art Jeugd en jongeren 8-18 jaar Als kunstenaar heb ik drie keer meegedaan aan Kunstkameraden. Daarin werk je met kinderen die niet vanzelfsprekend met kunst in aanraking komen gedurende tien weken aan een kunstwerk. Het verhaal of dossier van het kind is niet belangrijk. Wat het kind bezighoudt des te […]
They see me rollin´ Het bewijs dat kunst kan verbinden Nieuwe Nederlanders Oorspronkelijk een opdracht voor mijn master kunsteducatie, is They see me rollin’ uitgegroeid tot een succesvol kunstproject. Het vertrekpunt was om een sociaal kunstproject te ontwikkelen voor een doelgroep die minder gemakkelijk met kunst in aanraking komt.  In They see me rollin’ werken […]
wAt lab vo Een kettingreactie op basis van geluid Onderbouw vo De bestaande versie van het wAt lab daagt leerlingen uit een kettingreactie te ontwerpen. Omdat ze een materiaalkist gebruiken, lijken veel resultaten op elkaar. Hoe kunnen we de creativiteit verder stimuleren? Voor mijn master kunsteducatie onderzocht ik die vraag. Het resultaat is een interdisciplinair […]
Kunst op straat Een activiteit voor 1500 leerlingen Onderbouw vo Een mooie opdracht. Scholengemeenschap de Naussau vroeg Beeldlokaal om alle kunst op straat in Breda in kaart te brengen en daarmee een programma voor de themaweek op school in te vullen. Ik heb van alle kunstwerken kaartjes gemaakt in de categorieën: muurschilderingen, sculpturen en architectuur. […]